zadaj pytanie ekspertowi
zamknij

Wybierz eksperta

wyślij wysłano - dziękujemy
4

27 Grudzień 2013

Kategoria: trening

Tomasz Lewandowski

Kiedyś zawodowy biegacz z życiówką 31 minut na 10 km. Obecnie osiąga sukcesy jako trener. To z nim jego młodszy brat – Marcin Lewandowski sięgał po...
Kiedyś zawodowy biegacz z życiówką 31 minut na 10 km. Obecnie osiąga sukcesy jako trener. To z nim jego młodszy brat – Marcin Lewandowski sięgał po złoto mistrzostw Europy na 800 metrów i liczne rekordy kraju.

Trenerze, podczas biegu boli mnie stopa

Jeden z biegaczy narzeka na uciążliwą przypadłość – podczas treningu boli go górna część stopy. Co robić? Z odpowiedzią sprintem nadbiega Tomasz Lewandowski, trener adidas i szkoleniowiec mistrza Europy na 800m z Barcelony – Marcina Lewandowskiego.

z

Pytanie od fana adidas Running Polska:

Witam, podczas biegu boli mnie górna część stopy, mimo, że się rozciągam i rozgrzewam, z czego może to wynikać? Darek

Odpowiedź Tomasza Lewandowskiego, trenera:

Witaj Darku!

Niestety bóle podczas biegania pojawiają się niemal u każdego biegacza i różne jest ich źródło. Podałeś dość mało szczegółów odnośnie Twojego bólu, a mianowicie mało sprecyzowane miejsce, rodzaj oraz przy jakich ruchach on Tobie towarzyszy. Górną część stopy możemy definiować jako jej stronę grzbietową, niektórzy biegacze górną częścią stopy nazywają śródstopie. Niemniej Twój problem ze stopą może mieć sporo przyczyn. Postaram się założyć kilka przyczyn zaistniałej sytuacji.

Buty. Pierwsza myśl jaka przychodzi mi do głowy to fakt, iż być może Twoje obuwie po prostu straciło już w znacznym stopniu swoją amortyzację i stąd pojawia się ból grzbietowej strony stopy. Niewłaściwy dobór obuwia również może mieć negatywny wpływ i powodować ból. Czy dobierałeś buty w oparciu o wideoanalizę? Znasz układ swojej stopy? Wiesz czy jesteś biegaczem nadmiernie pronującym, neutralnym, bądź supinującym? Jeśli na te wszystkie pytania odpowiadasz twierdząco to możemy założyć, że buty nie są przyczyną bólu stopy.

Często również zbyt mocne sznurowanie może negatywnie wpływać na stronę grzbietową stopy. Zbyt mocno „ściągnięte” buty ocierają pracującą stopę coraz mocniej podrażniając nie tylko skórę, lecz również mięśnie.

Intensywność oraz objętość treningu. Przyczyną dolegliwości podczas biegania może być zbyt duża intensywność oraz objętość treningu jaką sobie aplikujemy. Może po prostu biegasz za szybko, bądź za dużo? Twój aparat ruchu może po prostu być przemęczony, a ból jest pierwszym symptomem tego, iż organizm potrzebuje nieco chwili wytchnienia. Spróbuj przez kilka dni odpocząć od biegania zastępując je np. basenem oraz ćwiczeniami stabilizującymi. Następnie kiedy ból minie zacznij spokojnie biegać, niech to będzie wolne bieganie nie 10 – 12 km, a 5 – 6 km.

Nawierzchnia po której biegasz. Często biegając w mieście, zwłaszcza w okresie zimowym musimy realizować swoje treningi biegając po chodnikach. Jeżeli nie mamy odpowiednich butów, twarda nawierzchnia może powodować ból w grzbietowej części stopy.

Wspomniałeś w pytaniu, że dbasz o rozciąganie i rozgrzewkę przed bieganiem, a jak wygląda Twoje rozciąganie po bieganiu? Biegacze często rozciągają główne partie mięśniowe takie jak: mięsień dwugłowy uda, czworogłowy uda oraz brzuchaty łydki. Jeśli chodzi o rozciąganie grzbietowej części stopy, świetnym ćwiczeniem jest siad na piętach ze złączonymi kolanami. Podczas tego siadu ważne, aby cała grzbietowa część stopy dotykała podłoża. W takiej pozycji powinieneś wytrzymywać od 30 sekund do minuty. Liczba powtórzeń tego ćwiczenia waha się od 3 – 5, w zależności od stopnia rozciągnięcia danej partii mięśniowej. Jeśli nie masz problemu w wytrzymaniem w tej pozycji minuty, śmiało możesz powtarzać ten siad pięciokrotnie podczas rozciągania po bieganiu.

Przedawniona kontuzja. Często nie pamiętamy jakiejś kontuzji, czy urazu który przydarzył nam się w przeszłości. Wystarczy delikatne skręcenie stawu skokowego, aby zmieniła się nasza struktura stóp. Czasem ten uraz jest tak delikatny, że nawet go nie odczuwamy i dopiero po treningu zauważamy delikatną opuchliznę w okolicach stawu skokowego. Nasz organizm to dość duża maszyna biomechaniczna składająca się z licznych powiązań i uszkodzenie jednego elementu może w przyszłości rzutować na całość wykonywanego ruchu. Niezaleczona kontuzja może prowadzić do pewnych dysfunkcji w naszym organizmie i trudno nam później wrócić do stanu przed kontuzją. Jak widzisz przyczyn Twojego bólu stopy może być sporo i najważniejsze jest to, abyś jak najszybciej zdiagnozował skąd on się pojawił. W tym celu zalecam Tobie udanie się do fizjoterapeuty, który na pewno przyjrzy się Twojemu problemowi i dołoży wszelkich starań, aby ból minął. Może wystarczy seria zabiegów, może techniki manualne. Jedno jest pewne, jeśli ból nie mija, bądź się nasila nie możesz czekać, ponieważ nie ma nic gorszego niż bieganie z niewyleczoną kontuzją.

Piątka i głowa do góry!

Komentarze

Udostępnij artykuł

0 komentarzy